Wednesday, July 23, 2014

‘Atlet negara membara’


Glasgow: Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar menegaskan semangat atlet negara berada pada tahap terbaik untuk memulakan buruan pingat SuKan Komanwel Glasgow yang dibuka dengan rasminya hari ini.

Beliau yang mengunjungi kontinjen negara di Perkampungan Sukan sambil berbuka puasa dengan atlet, kelmarin puas hati dengan komitmen ditunjukkan.

“Saya yakin dengan semangat dan komitmen ditunjukkan kita mampu mencapai sasaran tujuh pingat emas dan mungkin lebih jika mereka cemerlang pada hari pertandingan.

“Ini bonus buat kita jika mengatasi sasaran ditetapkan,” katanya.

Turut hadir Chief de Mission Datuk Ong Poh Eng, Ketua Pengarah MSN Datuk Zolkples Embong serta pegawai MSN dan MOM.

Malaysia menampilkan 179 atlet yang meliputi 104 lelaki dan 75 wanita akan mengambil bahagian dalam 14 daripada 17 acara dipertandingkan.
Acara itu olahraga, akuatik (renang dan terjun), badminton, skuasy, tinju, angkat berat, gimrama, judo, boling padang, hoki, basikal, ragbi, menembak dan ping pong.

Malaysia meraih 12 emas, 10 perak dan 14 gangsa, kutipan paling banyak sepanjang penyertaan temasya itu di New Delhi pada 2010.

“Saya juga dapati penginapan atlet di Perkampungan Sukan cukup selesa di samping jadual latihan harian mereka berjalan lancar.

“Malah atlet sendiri menegaskan mereka bersedia sepenuhnya untuk membawa cabaran negara kelak.

“Kita tidak lagi boleh menganggap penyertaan di Sukan Komanwel sebagai syarat ataupun pendedahan, sebaiknya bersaing dengan bersungguh-sungguh memburu pingat.

“Selamat bertanding kepada mereka yang ada antaranya terpaksa berpuasa dan berhari raya di gelanggang pertandingan. Inilah pengorbanan besar mereka buat negara,” katanya.


Arena - Harian Metro

No comments:

Post a Comment